Biografie

Paulien van der Werff studeerde Hoofdvak Zang aan het Utrechts Conservatorium bij Meinard Kraak. Na deze voltooide studie specialiseerde zij zich vervolgens in Barokzang bij Peter Kooij en Max van Egmond aan het Amsterdams Conservatorium. Tijdens deze studie gaf zij regelmatig recitals met de luitist Lutz Kirchhof.

Paulien wordt gecoacht door Maria Acda en correpetitor Carolien Drewes (Kon. Conservatorium Den Haag).

Als sopraan is Paulien veelvuldig te beluisteren in oratoria van J.S. Bach, W.A. Mozart, G.F. Handel, J. Haydn en in vele andere barokproducties. Maar barok is niet het enige wat zij zingt. Ook de romantische periode krijgt haar aandacht in werken van bijvoorbeeld F. Schubert, R. Strauss, J. Brahms en G. Verdi. Haar deelname als solist aan de muziek/dansproductie “Lord of the dance” – wat uitgevoerd is in de Royal Albert Hall in Londen – laat zien dat Paulien ook van bekende paden durft af te wijken.

Als soliste werkt(e) ze met dirigenten als o.a. Jaap ter Linden, Daniel Reuss, Peter Dijkstra, Klaas Stok, Bas Ramselaar, Boudewijn Jansen, Ko Zwanenburg (Nicolaïkerk Utrecht), JanJoost van Elburg (Westerkerk Amsterdam) en Anthony Scheffer. In Nederland en Engeland werkte Paulien mee aan een aantal cd-, radio- en televisieopnames. Paulien heeft o.a. deel uitgemaakt van het ensemble ‘I Buoni Antichi’, Hemony ensemble en Fala Musica. Met de violist/pianist Hans Rijkmans geeft zij recitals waarin liederen worden vertolkt van o.a. W.A. Mozart, F. Schubert, R. Strauss, J. Brahms en J. Rodrigo. Met het Alauda Strijkkwartet, waar Hans Rijkmans ook deel van uitmaakt, heeft Paulien diverse concerten gegeven in Frankrijk.

Met de luitist Willem Mook heeft zij intensief samengewerkt. Een succesvol duo, met name gespecialiseerd in de 16e en 17e eeuwse muziek. Paulien en Willem gaven recitals in Nederland, maar ook daarbuiten. Zo concerteerden zij in Duitsland, Frankrijk, Engeland , Marokko en Zimbabwe.

Sinds enkele jaren werkt Paulien samen met de gitarist/ luitist Gert de Vries. Met diverse programma’s (Sacred Lute Songs, Liederen uit de Spaanse Renaissance, Das Lautenbuch der Elisabeth von Hessen, Kerstliederen uit de renaissance en de romantiek) geven zij concerten door het hele land. Duo Pageluza

Momenteel zingt zij in het net opgerichte Faelix Baroque Ensemble o.l.v. Anthony Scheffer.
‘Bewondering voor het vocale oeuvre van J.S. Bach vormt een essentieel deel van het repertoire.’

Paulien maakt ook deel uit van het Augellin ensemble. Dit ensemble bestaat verder uit Sigrun Lefringhausen, Heiko ter Schegget blokfluiten, Maarten Jansen cello en David Jansen klavecimbel. ‘Het ensemble staat voor een levendige, sprankelende vertolking van barokmuziek, vol passie en speelplezier.’

Als achtjarig meisje zette Paulien haar eerste stappen in de zangkunst. Gestimuleerd door haar vader die amateurdirigent was en haar moeder die altijd zong. Zij ging zingen in het NCRV jeugd- en kinderkoor in Den Haag, wat toen onder leiding stond van Marius Borstlap. De interesse voor muziek groeide. Tijdens de wekelijkse blokfluitlessen ontpopte bij haar de liefde voor de klassieke muziek.
In Den Haag vervolgde Paulien de middelbare schoolopleiding aan het Koninklijk Conservatorium. Nog steeds de blokfluit als instrument. Pas na deze opleiding nam zij privé zanglessen bij Margaret Roest. Daarmee vervaagde de blokfluit naar de achtergrond.